Continuare – De ce copiii nu mai asculta acasa de parinti si la scoala de profesori

Copiii_nu_mai_asculta_2

“Copii trebuie sa aiba multa rabdare cu parintii”  - Antoine de Saint Exupery

Bine te-am regasit!

Se pare ca data trecuta am atins un subiect sensibil.

Chiar si in ziua de 8 martie, cand oamenii de regula sunt agitati incoace si incolo, cu flori si martisoare si rezervari la restaurant, am primit 37 de mesaje.

… si nu mesaje de “la multi ani”, asa cum poate esti tentat sa crezi  .

Am primit cateva intrebari si comentarii interesante din partea unor parinti curiosi.

Multi m-au intrebat ce ar putea ei sa faca in plus fata de ceea ce fac acum, astfel incat relatia cu copii lor sa se imbunatateasca.

Pe altii i-am simtit ca sunt foarte ingrijorati si mirati de ce copiii nu mai asculta atunci cand ei le spun sau le cer ceva.

Am facut, mai jos, un copy-paste la 3 intrebari pe care le-am primit, care mi s-au parut binevenite si la care am sa raspund in materialul de astazi.

Pana la intrebari, iti recomand sa iti amintesti despre ce vorbeam in articolul pe care l-am inceput la sfarsitul saptamanii trecute.

 >>Poti sa intri aici si sa iti amintesti de ce copiii nu mai asculta acasa de parinti si la scoala de profesori<<

Iti recomand sa faci acest lucru, mai ales ca iti va fi mult mai clar materialul de azi si in plus nu-ti va lua pentru asta mai mult de 10 minute.

Mesajele primite:

“…adica ce vrei sa spui Ciprian, ca eu daca am 2 baieti, trebuie sa ma comport cu ei in mod diferit?” Margareta S. (Bucuresti)

“Aceste tipare comportamentale, despre care vorbesti tu, seamana mult cu cele 4 tipuri de personalitate, coleric, sangvin, flegmatic si melancolic… . Ce poti sa imi spui despre urmatoarea situatie : eu sunt dominant, sotia mea este influenta, baietelul nostru de 11 ani este statornic, iar fetita noastra de 7 ani este constiincioasa…”. – Cristi I. (Iasi)

“…cum pot sa imi depasesc eu ca parinte, limitarile care tin de tiparul meu comportamental…?”Sebastian C. (Tecuci)

Mesajele pe care le-am vazut in inbox si pe care am apucat sa le citesc in 2 zile si jumatate, m-au facut sa las balta alte treburi la care lucrez (carte, eveniment si o tabara la munte) si sa continui cat mai repede acest articol.

M-am hotarat rapid sa nu las sa treaca prea mult timp si “sa bat in continuare fierul cat este inca inrosit de caldura”.

*** *** ***

Profilul psihologic despre care am vorbit si care este compus din cele 4 tipare de comportament, a fost descoperit si studiat in Germania.

La el au lucrat 2 specialisti, Friedbert Gay – master trainer de dezvoltare personala si organizationala si Lothar Seiwert – pofesor doctor si autor a peste 4 milioane de carti.

Ei au plecat de la faptul ca, in general, copii au o anumita perceptie si reactie la mediul in care se afla si in fata situatiilor de viata la care sunt expusi.

Aceeasi informatie care li se transmite si aceeasi interactiune pe care o simt din exterior, poate fi resimtita diferit de copii, in functie de tiparul in care se afla.

Exemple:

Copilul dominant si cel constiincios, percep mediul inconjurator si situatiile din viata lor ca fiind ostile, stresante si neprietenose.

Atunci cand incerci sa interactionezi cu un copil dominant sau un copil constiincios, ei simt din start ca ceea ce le propui tu este stresant si ca nu le va face placere.

Chiar si asa, reactia lor este una diferita pentru ca felul cum se simt ei ca ar putea face fata situatiei la care sunt expusi, este diferit.

Dominantul, chiar daca simte ca mediul este ostil si neprietenos, el se simte puternic si in stare sa controleze situatia.

Din acest motiv el devine hotarat si poate opune rezistenta foarte usor.

In schimb, constiinciosul nu se simte puternic, ci dimpotriva, el se percepe mai slab si de aceea, reactia lui in fata unei situatii este una mai retinuta pentru ca are nevoie de timp ca sa analizeze toate aspectele.

El amana sa dea vreun raspuns la cererea ta.

Copilul influent si cel statornic percep mediul inconjurator si situatiile din viata lor ca fiind neamenintatore si prietenoase.

Atunci cand incerci sa interactionezi cu un copil influent sau un copil statornic, ei simt din start ca ceea ce le propui tu este in regula si ca nu exista nici un pericol pentru ei.

La fel insa si in cazul lor, reactia fiecaruia dintre cei 2 este una diferita pentru ca felul in care se vad si se percep pe ei este unul diferit atunci cand sunt in fata unei situatii.

Influentul se simte puternic si de aceea reactia lui este una prietenoasa si pozitiva.

El este apoape de fiecare data pro, iar optimismul lui il determina sa nu ia in calcul nici o intorsatura de situatie.

In schimb, statornicul este mai retinut, chiar daca situatia la care se expune este prietenoasa si neamenintatoare pentru ca se simte mai slab.

Reactia lui, in fata unei situatii, este mai retinuta pentru ca nu isi doreste schimbari si daca acestea trebuie facute, prefera sa le faca foarte lent.

Stiind aceste aspecte, acum putem intelege mai bine de ce este necesar sa ne comportam diferit cu fiecare copil in parte ca si parinti sau ca si profesori.

Trebuie sa stim din start cum sa punem problema cu ei, cum sa-i stimulam diferit.

Noi adultii este necesar sa tinem cont de faptul ca unii dintre ei se percep puternici sau mai slabi si ca ei pot percepe relationarea cu cei din jur ca fiind prietenoasa sau nu.

In functie de aceste caracteristici, copiii au reactii diferite la comunicarea cu noi, la stimularile, la cererile noastre si la mesajele pe care noi le transmitem lor.

*** *** ***

Vreau acum sa iti prezint cateva modalitati prin care sa comunici cu copiii, facand abstractie de tiparul tau propriu de comportament si tinand cont de tiparul lor de comportament.

Cum spuneam si in prima parte a acestui material, graba cu care ne-am obisnuit sa traim, ne face sa pierdem din vedere aspecte foarte importante ale vietii.

Rapiditatea si viteza pe care am inceput sa o integram in vietile noastre ne face sa trecem cu vederea detaliile foarte importante care tin de o comunicare si o relationare eficienta cu cei din jur.

Pasul 1 este sa identifici prin observare care este tiparul de comportament in care se afla copilul cu care comunici. (caracteristicile pentru fiecare le gasesti aici)

Pasul 2 este sa adaptezi comunicarea si cererile tale in asa fel incat ele sa se potriveasca cu nevoile si caracteristicile acelui tipar descoperit de tine alcopilului.

1. Cum procedezi cu un copil dominant

  • Au nevoie sa fie provocati de schimbare, de nou, de competitie cu cei din jur si sa fie sustinuti in deciziile lor. Ofera-le posibilitatea sa isi asume raspunderea si sa fie ei cei care detin controlul
  • Sa li se explice ca ei, chiar daca sunt atat de hotarati sa mearga intr- o anumita directie, vor avea momente cand se vor impotmoli sau vor esua si ca acest lucru este firesc si ca nu trebuie sa se descurajeze
  • Daca vrei sa isi schimbe comportamentul care a devenit deviant si suparator, trebuie sa le explici logic, exact si direct ca trebie sa iei masuri impotriva lor. Daca asteptarile si pedepsele din partea ta nu vor fi intelese logic, ei se vor razvrati sau vor incerca sa negocieze cu tine
  • Daca au facut o boacana, lasa sa treaca putin timp de la acea intamplare care a avut loc si abia apoi treci la confruntarea sau la discutia cu ei. Nu-i certa imediat si da-le putin timp pana urmeaza sa le explici foarte clar care le sunt limitele lor ca sa nu sara calul.
  • Invata-i sa simta intelegere fata de cei din jur pentru ca dominantii traiesc intr-o lume a ratiunii, a rezultatelor si nu a emotiilor si sentimentelor

 2. Cum procedezi cu un copil influent

  • Au nevoie de distractie, de caldura sufleteasca, de incurajare constanta, sa fie inconjurati de alti copii, sa fie laudati, mai ales in public si sa spui despre ei doar lucruri frumoase si nu pe cele mai putin bune
  • Sa li se explice si sa fie instruiti dinainte atunci cand au de facut anumite lucruri care necesita o doza de responsabilitate cum ar fi de exemplu sa faca curatenie, sa-si faca patul, sa-si faca temele de vacanta,… sa isi gestioneze banii.
  • Daca vrei sa isi schimbe comportamentul pentru ca au devenit oarecum prea iresponsabili si ignoranti, trebuie sa-i impresionezi cu ceva, sa-i emotionezi si sa apelezi la sentimentele lor ca ei sa se produca schimbarea. Ei nu se bazeaza pe ratiune si pe logica lucrurilor ci pe afectivitate, intuitie si emotie
  • Invata-i sa cum sa devina mai fermi si mai hotarati si sustine-i prin laude in tot ce face ca sa isi schimbe comportamentul

 3. Cum procedezi cu un copil statornic

  • Au nevoie de stabilitate, de siguranta, de sprijin personal, de recunoasterea sincera a progreselor, de incurajare continua si tine cont de faptul ca ei renunta imediat la actiunile lor daca simt ca la un moment dat pot aparea confruntari sau eventuale conflicte
  • Sa li se explice foarte clar care sunt nevoile de schimbare si care sunt efectele produse de schimbare, iar apoi sa le acorzi suficient timp ca ei sa poata produce schimbarile in ritmul lor.
  • Daca vrei sa isi schimbe comportamentul, nu cadea in capcana sa ii ignori doar prin simplu motiv ca ei nu emit pretentii si ca par multumiti de ceea ce se intampla in jurul lor

 

  • Invata-i despre importanta luarii unei decizii si de necesitatea stabilirii propriilor obiective si cum anume sa si le impuna in fata unui grup de copii. Stabileste un mediu prietenos in care ei sa isi arate mania in legatura cu o anumita situatie si sa nu si-o tina ascunsa

 4. Cum procedezi cu un copil constiincios

  • Au nevoie de timp pentru a face actiuni la nivelul asteptarilor, iubeste-i cu adevarat, baga-te pe sub pielea lor si afla-le nevoile, grijile, problemele si fricile, acorda-le multa incredere, scoate-le in evidenta calitatile si nu vorbi despre defectele lor si nu-i critica pentru ca si asa fac ei singuri acest lucru
  • Sa li se explice foarte clar ca daca standardele la care ei se raporteaza nu sunt atinse, nu moare nimeni si nu trebuie sa se considere niste victime din acest motiv. Invata-i sa se compare cu ei insisi si nu cu altii si cu rezultatele altora
  • Daca vrei sa isi schimbe comportamentul, sa nu se mai critice asa aspru, ajuta-i sa-si dea in vileag emotiile si sa si le exprime, ai rabdare cu ei cand incep sa se destainuie si respecta modul in care vad ei viata, chiar daca nu esti de acord cu asta
  • Invata-i cum sa devina mai increzatori in propriile lor calitati si forte, cum sa devina mai toleranti in fata imperfectiunilor si in fata si conflictelor si ca nimeni nu are dreptate 100%

 *** *** ***

OK! Acum te las sa reflectezi la ce urmeaza sa faci in relatia dintre tine si copii.

Sper ca toate aceste informatii ti-au fost de folos sau iti vor fi la un moment dat, cine stie?

Iti multumesc pentru comentariile si mesajele tale si nu uita aceasta vorba:

“Copii si ceasurile nu pot fi trasi tot timpul, trebuie sa si mearga” – Jean Paul.

 

Pe curand!

Cu speranta ca, desi copiii nu mai asculta,  situtia se poate indrepta,  

Ciprian