Ce te faci cand gandirea pozitiva nu functioneaza pentru tine

Poza_1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Salut!

 

In timp ce ma intorceam zilele trecute de la un curs pe care l-am tinut la Bucuresti, mi-am adus aminte de un lucru foarte important pe care vreau sa ti-l spun si tie astazi.

Este legat de increderea pe care o au oamenii in puterea gandirii pozitive si in forta afirmatiilor pozitive.

Daca ar fi sa „scanezi” atent toti oamenii pe care ii admiri pentru succesul lor, ce observi?

Nici unul dintre ei nu este vreun pesimist care se gandeste cu ingrijorare la ce are de facut ca sa depaseasca o problema cu care se confrunta.

Oamenii de succes se lupta cu problemele lor, pornind de la ganduri si atitudini pozitive.

Doar dintr-un gand pozitiv si o minte linistita se pot naste lucruri creative, care sa aduca rezolvari.

Cand mintea este agitata, gandul va ramane blocat in probleme si mintea nu va putea crea solutii sau idei noi.

Asa ca mai intai avem nevoie de relaxare si de eliberare de stres ca apoi sa putem sa linistim agitatia corpului si a mintii noastre.

Cand esti agitat este imposibil sa fii fericit. Atunci cand esti calm si nu esti stresat, pe figura ta se poate citi acel zambet care arata ca intr-adevar esti bine si impacat cu tine.

 

Acesta este marele truc, marea regula a oamenilor de succes pentru a-si asigura reusita.

Printr-o atitudine pozitiva, ei de fapt se transpun intr-o stare emotionala care le creste nivelul de creativitate, intuitie si inventivitate.

Doar in acest fel, in mintea lor apar acele idei inovatoare, geniale cate o data, cu care rezolva probleme sau cu care isi construiesc noi actiuni. 

*

*

*

Si totusi, chiar daca stim aceasta important cheie a succesului, gandirea pozitiva nu functioneaza pentru toata lumea.

Acest subiect nu este unul chiar atat de simplu pe cat pare.

Simpla folosire a unor afirmatii pozitive, de genul:

  • Sunt un om de succes 
  • Sunt increzator si puternic 
  • Toata puterea se afla in mine 
  • Sunt deasupra a ceea ce cred altii despre mine 
  • Sunt prosper. Bogat, sanatos… 
  • Rezolv cu usurinta orice problema care se iveste

 … ele nu te pot ajuta.

In plus o sa iti explic cum anume ele chiar iti pot face rau.

Inainte sa iti prezint care pot fi alte tipuri de afirmatii eficiente pentru tine, ca sa te poti elibera de negativitate, vreau sa stii mai intai cum functioneaza mintea.

 

Cand faci afirmatii ca cele de mai sus, inainte ca ele sa fie adevarate, este ca si cum te-ai afla pe locomotiva unui tren si ai face la un moment dat un salt in fata locomotivei spunand: „Sunt puternic si nimic nu imi poate face rau” .

Ce se va intampla? Locomotiva te va ajunge imediat din urma, te va izbi si atunci iti vei da seama ca ceea ce ai afirmat tu nu este tocmai adevarat.

Atunci te vei rani foarte tare si iti vei da seama cat de mincinoasa este afirmatia ta.

Ar fi mult mai eficient sa spui: „As putea sa sar in fata locomotivei si sa ma ranesc sau sa mor daca chiar as vrea sa fac lucrul acesta”.

Spunand aceasta afirmatie, macar ai fi sigur pe tine ca ea este adevarata. De fapt, ai crede cu toata fiinta ta in aceasta afirmatie.

 

Efectul autosugestiilor pozitive tine de stima de sine

 

Exista cecetari stiintifice care demonstreaza faptul ca autosugestiile pozitive nu reusesc sa creasca stima si respectul de sine asa cum se credea la inceput.

Doctorul in psihologie Joanne Wood de la Universitatea Waterloo a publicat concluziile unui studiu in care se arata ca afirmatiile si autosugestiile pozitive aduc beneficii doar celor care au deja stima de sine crescuta.

In experimentul stiintific s-a observat ca acestia au inceput sa se simta foarte bine dupa ce au facut afirmatii pozitive despre propria lor persoana.

Totusi, in studii se arata faptul ca cei care au o stima de sine scazuta, dupa ce au repetat afirmatii de genul, „sunt o persoana care merit sa fiu iubita”, au inceput sa se simta si mai rau dupa astfel de autosugestii.

Cei cu stima de sine ridicata s-au simtit doar putin mai bine, probabil pentru ca ei deja erau constienti de acest lucru si nu mai era neaparat nevoie sa afirme acest lucru.

La un moment dat, participantilor la studiu li s-a cerut sa faca o lista cu ganduri pozitive si negative despre propria lor persoana.

Intr-un mod neasteptat, s-a observat ca persoanele cu stima de sine mica s-au simtit mai bine in momentul in care au facut afirmatii negative despre propria lor persoana decat atunci cand li s-a cerut sa se concentreze pe ganduri pozitive despre ei.

 

Ce se intampla in mintea noastra

 

Mintea noastra subconstienta este lipsita de logica, acest lucru fiind un atribut al mintii noastre constiente.

Asadar, el nu poate face diferenta intre ceea ce este rau sau bine pentru noi, intre ceea ce este util si favorabil pentru noi sau ceea ce nu ne foloseste la un moment dat si ne pune bete in roate.

Atunci cand in trecut am exersat trairea unei emotii negative provenita dintr-un gand negativ pe care l-am avut in legatura cu propria persoana, subconstientul nostru a „invatat-o” si a luat-o ca pe ceva de care avem nevoie in viata noastra.

Este ca si cum trairea acelei emotii negative a devenit un scop precis pentru subconstientul nostru, chiar daca nu ne ajuta cu nimic aceasta emotie.

Acea emotie a devenit familiara pentru subcontient, iar acesta a a integrat-o, devenind pentru noi un automatism.

Iti amintesti cum ai invatat sa mergi pe bicicleta sau sa conduci o masina?

La inceput erai constient de manevrele pe care trebuia sa le faci, dar apoi parca subconstientul a zis, „stai asa, de aici preiau eu controlul, nu mai este nevoie sa-ti bati tu capul cu ce ai de facut”

Si ce s-a intamplat in acel moment? Ai inceput sa mergi pe bicileta sau sa conduci o masina fara sa fii constient de toate manevrele pe care le faci.

Ca si cum ele au devenit, deodata, o nevoie de manifestare a subconstientului tau.

Asa se intampla cand exersezi orice, fie si o emotie negativa.

Subconstientul formeaza un atasament cu privire la acea emotie negativa exersata, astfel incat ea devine atat de familiara incat va iesi la iveala de fiecare data cand mintea subconstienta va considera ca este nevoie.

 

De exemplu

Sa presupunem ca tu in copilarie ai avut tot felul de experiente prin care ai simtit acea emotie de a fi respins.

Poate ca ai avut frati mai mari care te-au necajit si te-au facut sa te simti inferior lor.

Poate ca ai avut colegi de joaca care nu te lasau sa participi la diferite jocuri si din acest motiv te-ai  simtit neacceptat si dat deoparte.

Mai tarziu poate ca ai avut cateva esecuri in dragoste.

Din toate aceste experiente tu ai invatat la nivel subconstient sa fii respins.

Aceasta emotie a devenit foarte familiara pentru mintea ta subconstienta.

Si ce urmeaza? Subconstientul va crea oportunitati si situatii in care tu sa simti in mod frecvent aceasta emotie de respingere.

Sa zicem ca iti cauti un partener de cuplu sau urmaresti sa intri intr-un anumit cerc social si ca stii la nivel constient tot ce trebuie sa faci ca sa il atragi pe acel partener sau sa intri in acel cerc.

Doar ca la un moment dat, fara sa fii constient, ajungi sa ai un comportament si sa iei decizii care te indeparteaza de scopul tau constient si te apropie de scopul tau subconstient de a fi respins.

Cu partenerul de cuplu incepi sa-ti distrugi impresia placuta pe care ai facut-o la inceput. Incepi sa te simti atras de alte persoane, incepi sa nu te mai ingrijesti, sa nu-i mai dai partenerului atentie,… „sa te duci in stanga in loc de dreapta”.

La fel, in noul tau cerc social in care ai reusit sa intri, la un moment dat incepi sa deranjezi pe ceilalti, sa devii recalcitrant, sa faci glume proaste, sau sa-ti dai arama pe fata cum se spune.

Toate aceste comportamente le faci ca sa-ti atingi scopul tau subconstient de a fi respins.

Si uite asa, incepi din nou sa fii respins si sa traiesti din plin acea emotie de respingere.

 

Acum te intreb:

Cand tu esti respins tot timpul, ce efect ar putea avea asupra ta afirmatia, „eu sunt frumos si atragator”, cand viata ti-a demonstrat ca esti singur de ani buni de zile si ca toata lumea te respinge?

In momentul in care noi facem afirmatii pozitive, este ca si cum am pune un cal la o caruta ca sa deplasam acea caruta in directia in care ne-ar place sa mergem.

Toate bune si frumoase, dar problema este alta.

De partea cealalta a carutei, exista deja mai multi cai pe care nu-i vedem, care sunt mult mai puternici (subconstientul) si care trag de caruta in sens invers.

In ce parte se indreapta caruta?

Asa ca degeaba incercam sa facem intr-un mod constient autosugestii pozitive despre noi insine, sa gandimm pozitiv ca sa generam emotii pozitive in interiorul nostru.

Daca noi am invatat la nivel subconstient, care este mult mai puternic, sa simtim emotii negative legate de noi, asta vom simti si asta vom crede despre noi.

Acest atasamentul fata de emotiile negative al subconstientului ne face sa ne dorim mai mult trairea unor sentimente negative decat cele pozitive pentru ca asa am obisnuit subconstientul.

Din acest motiv, asa cum reiese si din studiile psihologice, atunci cand cei care au stima de sine scazuta incearca prin autosugestie pozitiva sa genereze emotii pozitive,vor simti automat, asa cum a fost obisnuit subconstientul lor, stari negative.

Subconstientul reactioneaza de fiecare data cand simte ca ceva l-ar trage intr-o alta directie decat este el obisnuit

 
Si totusi este nevoie sa devenim persoane pozitive, nu-i asa?

 

Asa cum suneam la inceputul materialului, una dintre cele mai importante caracteristici a oamenilor de succes este gandirea pozitiva si stima de sine ridicata.

Daca iti doresti sa devii o persoana de succes, atunci ai nevoie sa gandesti pozitiv despre tine si despre actiunile tale.

Afirmatiile in care tu nu crezi si le percepi din start ca pe niste minciuni, nu te vor duce acolo unde iti doresti.

In momentul in care afirmi adevaruri despre tine, ele vor fi mai eficiente pentru tine decat minciunile care tu iti doresti sa se adevereasca.

Chiar si atunci cand tu meriti sa se implineasca o afirmatie pozitiva despre tine, ea de fapt are efectul unei minciuni pozitive despre tine.

De ce? Pentru ca afirmatia ta constienta, in care tu nu crezi este acel cal de la caruta care se lupta cu ceilalti, multi si mult mai puternici decat el, sa miste caruta in directia afirmatiei constiente.

 *

In continuare am pregatit cateva afirmatii care se potrivesc exact pentru astfel de cazuri in care exista scopuri subconstiente.

Bineinteles mai intai este necesar sa constientizezi acel scop subconstient care te saboteaza.

Hai sa luam mai intai exemplu cu emotia de respingere.

Sa presupunem ca in fiecare zi te simti respins la serviciu, de catre sefi sau colegi, de prieteni, de potentiali parteneri de cuplu.

In loc sa dai vina pe ei, mai intai gandeste-te ca tu esti cel care atragi acest lucru pentru ca subconstientul tau si-a format un scop ca tu sa simti emotia de respingere.

 

Ce ai de facut?
Trezeste-te in fiecare dimineata si afirma raspicat scopul tau subconstient!

„Azi vreau sa fiu respins!”

„Azi vreau sa fiu respins!”

„Azi vreau sa fiu respins!”

 

Este pe bune ceea ce iti zic!

Noteaza-ti acest scop intr-un caiet si reciteste-l de cateva ori pe zi, ca nu cumva sa uiti ca ti-ai propus sa fii respins. 

Este foarte important sa-ti faci un plan prin care sa atingi scopul ca oamenii sa te respinga.

Gandeste-te asa: „Daca oamenii ma vor respinge, o sa le dau eu prilejul si motivele ca sa o faca”.
     • Gandeste-te la ce ai putea face ca sa-i incurajezi pe cei din jur ca sa te respinga

  • Gandeste-te la ce fac cei care nu sunt respinsi si procedeaza exact pe dos, ca sa fii respins
  • Analizeaza cum ai putea sa faci astfel incat comunicarea ta cu ceilalti sa fie inteleasa total gresit si ideile tale sa fie neacceptate si respinse

Poate crezi ca am innebunit pentru ca te pun sa faci toate acestea. 

Nu, nu am innebunit si nu iti cer sa faci toate aceste lucruri ca sa ma respingi. 

 

Exista o explicatie si exista rezultate

Toate actiunile tale pe care le faci constient si care pot parea prostesti, ele de fapt sunt facute in acord cu scopul tau subconstient.

In aceasta perioada de timp, mintea ta constienta si mintea ta subconstienta lucreaza amandoua in aceeasi directie.

Dupa catva timp, poate 2-3 spatamani, vei observa ceva foarte interesant.

Vei vedea ca o sa te saturi sa te mai preocupe sa ai un comportament de om care vrea sa fie respins.

Te vei satura si vei renunta la scopul tau de a fi respins. Te vei opri din asta.

Practic in acel moment, iti vei reprograma subconstientul ca nu mai ai nevoie sa simti emotia de respingere si ca acest lucru poate inceta.

Situatia se schimba la 180 de grade in sensul ca iti vei sabota acum orice actiune care te va conduce spre respingere.

Mai exact, de aceasta data vei incepe sa te familearizezi cu emotia de a nu fi respins, de acceptare si din acest moment subconstientul va incepe sa se familiarizeze cu noua ta emotie.

Iti vei distruge complet paradigma pe care ti-ai setat-o conform careia oamenii se afla in jurul tau cu scopul de a te respinge.

 

Cum sa scapi de scopurile inconstiente care te saboteaza

Asa cum am mai spus, primul pas este constientizarea.

La inceput poate nu simti emotia care te saboteaza sau nu o poti descrie, dar cu siguranta iti poti da seama ca deciziile tale, comportamentul tau sau actiunile tale de duc in alta parte decat iti doresti.

Daca tu vrei in mod constient sa slabesti si te trezesti noaptea ca ti s-a facut foame, atunci este clar ca subconstientul tau are ca scop ca tu sa mananci si sa nu slabesti.

Chiar daca tu esti constient ca nu este bine sa te iei de partenerul de cuplu si sa ii aduci zilnic reprosuri si totusi ceva te indeamna sa o faci, atunci exista o parte din tine in subconstientul tau care vrea asta.

 

Primul pas

Admite asta! Ca mintea ta constienta vrea ceva si tu faci altceva!

 

Al doilea pas
Scrie care crezi ca este scopul acelei parti din subconstientul tau care te saboteaza.
Scopul subconstientului meu care ma saboteaza este sa simt/sa fiu/sa fac/sa arat ca …

_________________________.

 

Umple spatiul liber si pune in el cea mai nasoala emotie pe care o simti atunci cand iti vine sa ai comportamentul te sabotezi. (Fii constient de faptul ca este posibil sa gasesti ceva atragtor cu privire la aceasta stare).

 

Al treilea pas:

Transforma acest scop intr-un scop constient, intr-o afirmatie care deja este adevarata pentru tine si fa-ti un plan de bataie cum sa intri in rol ca aceasta afirmatie sa continue sa ramana adevarata.
„Doar cand devenim constienti de slabiciunile noastre si de tendintele noastre negative, cream oportunitati prin care sa lucram la ele” ­Allan Lokos

 

 

Alte exemple:

-Mananci prea multe dulciuri si ai prea multe kilograme in plus? Propune-ti sa mananci si mai multe dulciuri! La un moment dat vei proceda invers.

-Iti este prea lene si nu ai motivatie sa faci ceva cat este ziua de mare?  Transforma acest lucru intr-un scop in sine si straduieste-te sa atingi performanta de a nu face nimic toata ziua. Vezi apoi ce ti se intampla.

 *

Acesta este motivul pentru care gandirea pozitiva nu functioneaza de fiecare data la tine.

Daca vrei sa gandesti pozitiv despre tine, despre ceilalti si despre viata, incepe cu afirmatii adevarate si nu cu afimatii pozitive dar false.

Daca ar fi asa de simplu sa rezolvam problemele din viata nostra prin gandirea pozitiva, atunci probabil ca oamenii de succes in lume nu ar mai fi doar 5%, ci procentul s-ar schimba si ar deveni 95%.

Intelegand cum functioneaza mintea noastra si constientizand ca rezultatele noastre sunt altele decat cele pe care ni le dorim, atunci putem sti cum sa echilibram emotiile noastre si sa ne imbunatatim deciziile si comportamentele.

Cand ceva nu functioneaza la tine, este foarte util sa schimbi, dar mai intai trebuie sa stii ce anume sa schimbi.

 

ATENTIE!

Stiu ca aceasta metoda ti se poate parea bizara si ca ar putea fi riscanta in anumite contexte de viata.

Daca la serviciu tu vei cauta sa fii neaccepetat si respins este posibil sa fii dat afara si tu nu iti doresti asta.

Aplica metoda fara sa exista efecte secundare periculoase! (macar pentru inceput)

Aplicarea acestei metode iti ia timp, 2-3 saptamani sau poate un pic mai mult. Chiar si asa merita incercata si apoi analizate rezultatele.

 

Pe curand!

Cu drag si cu dorinta de a te scapa de comportamente nedorite,

Ciprian

 

 PS: Nu uita sa dai un share la finalul articolului. Daca ai un prieten cu un comportament nedorit, trimite-i articolul asta si fa-l sa inteleaga de ce se comporta asa. Exista o sansa sa il ajute foarte mult.

 

PPS: Da-mi un comentariu si spune-mi experienta ta cu privire la comportamentele tale nedorite de care vrei neaparat sa scapi. Sau spune-mi pur si simplu ce parere ai.